تصور من از شکل خودم غلط است


 


«من خیلی چاقم» این جمله‌ای است که هر روز خانم‌ها از دوست و آشنا می‌شنوند و هرازچندگاهی خودشان جلوی آینه به خودشان می‌گویند.
نتایج تحقیقی که در فصلنامه روان‌شناسی زنان به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که حدودا 93درصد از زنان در معرض فت تاک (حرف‌های منفی زدن در مورد چاقی خود) قرار دارند و یک سوم آنها هم این کار را به طور روزانه انجام می‌دهند (یعنی به طور دوره‌ای و با شدت کم یا زیاد این کار را انجام می‌دهند)


اما چرا تعدادی از ما و به‌خصوص خانم‌ها از بدن‌مان بیزاریم؟ دکتر مارگو ماین، متخصص روان‌شناسی و متخصص شناسایی شکل بدن عقیده دارد که زنان معمولا دوست دارند از بدن‌شان بد بگویند تا یک حفاظ عاطفی برای خودشان ایجاد کنند.

به عبارتی با حرف زدن در مورد بدشکلی بدن‌شان دست پیش می‌گیرند تا دیگران آنها را مسخره نکنند. از طرفی توجه نشان دادن به شکل بدن و مشکلات آن و انتقاد از آن حواس ما را پرت می‌کند تا کمتر به مشکلات بزرگ‌تر زندگی مثل مشکلات مالی، اقتصادی و مشکلات ازدواج یا تعادل برقرار کردن بین کار و خانواده یا جا افتادن در شغل جدید فکر کنیم.

اکثر انسان‌ها حداقل یک یا چند بدشکلی یا شکل نامناسب در بدن‌شان دارند یا ضایعاتی در صورت‌شان دارند و آنقدر خودشان را درگیر این قضایا می‌کنند که فراموش می‌کنند چیزهای زیادی جز ظاهر هستند که اهمیت دارند. اما متخصصان روان‌شناسی می‌گویند که این رفتار درست نیست پس به جای اینکه به این فکر کنید که در لباس میهمانی چطور خواهید بود یا کجای بدن‌تان را باید لاغر کنید یا چه موادی به صورت‌تان بزنید، این کارهای کوچک را انجام دهید تا با این حس مقابله کنید:
از بدن‌تان تشکر کنید. بدن‌تان برای شما کلی کار می‌کند. قلب‌تان منظم می‌زند، به راحتی و بدون اینکه بدانید مرتب نفس می‌کشید، مزه غذا را با زبان خود می‌چشید و از آن لذت می‌برید و پاها و مغزتان با کمک هم شما را از جایی به جای دیگر می‌برند و... . پس هر شب قبل از اینکه بخوابید به این فکر کنید که چه بدن فوق‌العاده‌ای دارید نه اینکه به این فکر کنید که واقعا چطور به نظر می‌رسد رژیم غذایی بگیرید. دکتر رزی مالیناری استاد دانشگاه کارولینای شمالی پیشنهاد می‌کند که برای رهایی از این حالت، یک روزه سه روزه بگیرید و در این سه روز از تلویزیون، اینترنت و مجله خواندن و به‌خصوص موج تبلیغات در مورد لاغری‌ها پرهیز کنید. بعد به اطلاعاتی که هر روز به شما می‌رسد فکر کنید و آنها را آنالیز کنید. بعد تصمیم بگیرید که از این به بعد تا جایی که می‌توانید از اطلاعاتی که شما را ناراحت و نگران می‌کنند دوری کنید و به جای آن اطلاعات خوب و مفید و خوشحال‌کننده به خورد مغزتان بدهید. یعنی سعی کنید تصویرهای منفی از خودتان را که بخش زیادی از آن ناشی از تبلیغات است، فراموش کنید.


فهرست موفقیت درست کنید. روی یک کاغذ هدف‌هایی را که تا الان در زندگی‌تان توانسته‌اید به آنها برسید، فهرست کنید. مثلا رفتن به دانشگاه یا پیدا کردن کار. بعد ببینید که برای رسیدن به کدام‌یک از این هدف‌ها به خودتان افتخار می‌کنید؟ حقیقت این است که گاهی ممکن است فکر کنید که ارزش ما در جامعه ممکن است بیشتر با ظاهر ما سنجیده شود تا با هدف‌هایمان. اما حقیقت این است که ارزش واقعی ما به هدف‌هایی است که با سرسختی و صبر به آنها رسیده‌ایم و درس‌هایی است که از آنها گرفته‌ایم.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٦:٥۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/۳